Idolii K-pop trăiesc o viață plină de farmec și strălucire. De cele mai multe ori sunt adorați și răsfățați de fani, îmbracă ținute extrem de scumpe și extravagante și adună averi considerabile de la o vârstă fragedă.
De partea cealaltă a vieții lor publice și ascunsă de public, este o altă viață punctată de crize de depresie, sentimenteul de pustietate și perioade de confuzie totală. Moartea recentă a altor doi idoli tineri – care se adaugă la numărul în creștere al artiștilor decedați – au expus această latură bolnavă al înfloritorului stabiliment K-pop.
Goo Ha-ra, 28 de ani, fost membru al grupului de fete K-pop KARA desfiinţat in 2016, a fost găsită moartă la domiciliul ei din Gangnam-gu, Seul, duminică, 24 Noiembrie 2019. Poliția a cercetat cauza și nu a găsit indicii care să sugereze o crimă. Moartea lui Goo a venit la doar 42 de zile de la trecerea în neființă a prietenei sale Sulli, 25 de ani, un alt idol, fost membru al grupului de fete f(x). Cele două au fost foarte apropiate, nu de puține ori postând pe Instagram imagini cu ele două petrecând împreună sau dormind împreună. Din șirul deceselor celebre, mai putem aminti și de de Jonghyun, fost membru al trupei de băieți SHINee și bun prieten cu Sulli, ce în 2017 a decis să se sinucidă cauza fiind depresia puternică de care suferea.
Cine este de vină pentru moartea prematură a acestor tineri talentați? Sau este cineva de vină?
„Agențiile muzicale K-pop și de entertainment ar trebui să se schimbe”
Mulți speculează că totul a plecat de la comentariile răuvoitoare postate în mediul online și că acest lucru a declanșat decesele, spunând că Goo și Sulli au fost mult timp victime ale mesajelor de intimidare primite de la internauți, ca un rezultat al zvonurilor și al scandalurilor în care vedetele au fost implicate de-a lungul timpului. Dar Kwon Young-chan, comediantul transformat în psiholog, oferă un unghi diferit, aducând în centrul atenției, modul în care agențiile muzicale coreene își cultivă cântăreții. El este fondatorul unui centru de prevenire a sinuciderii pentru celebrități, care a fost deschis în 2015.
„Comentarile negative sunt mai degrabă ca o „gripă”, decât o cauză principală a deceselor”, a spus Kwon în timpul unui interviu recent cu The Korea Times. “Unii oameni sunt mai rezistenți la gripă, în timp ce alții nu sunt. Cea mai mare parte din artiștii K-Pop se încadrează în această a doua categorie, ca o consecință a experiențelor din spatele scenei, astfel încât agențiile au nevoie de o revizuire majoră a sistemului de management al artiștilor.”
El a adăugat: “Legiuni de tineri și tinere, inclusiv Goo și Sulli, și-au început prematur pregătirea în cadrul agențiilor. încă din momentul adolescenței. Tinerii își perfecționează abilitățile muzicale în fiecare zi timp de ani de zile, fiind lipsiți de oportunitatea de a reflecta asupra vieții lor, de a alege ce le place și de a socializa cu prietenii. Ei sunt crescuți pentru a deveni animatori „de elită” și trebuie să-și suprime sentimentele, dorințele, gândurile, totul doar pentru a ajunge cât mai sus.”
De fapt, Coreea este plină de agenții muzicale. Printre ele se numără giganții industriei cum ar fi SM (TVXQ, Girls’ Generation, EXO), YG (BIGBANG, BLACKPINK), JYP (TWICE, GOT7) și Big Hit Entertainment (BTS). Tineri artiști se antrenează în cadrul acestor companii ani de zile, înainte de a-și face debutul.
Dar chiar și după un debut mult așteptat, programul lor este agitat și aglomerat, organizat la secundă de agențiile care caută profit. Acest lucru îi împiedică din nou să se exploreze și să interacționeze cu diverse persoane. Chiar dacă au timp liber, artiștii trebuie să-și reducă aparițiile publice și să fie precauți atunci când interacționează cu ceilalți, pentru a evita să fie implicați în scandaluri care le pot aduce o lovitură imaginii. Prin urmare, managerii au grijă extremă de ei, făcând practic totul în numele lor.
Acest lucru lasă idolii incapabilii să stea pe propriile picioare chiar și după ce au devenit adulți. Sunt niște interpreți impecabili pe scenă, dar sunt persoane imature mental în afara scenei, care consideră foarte solicitant să-și controleze emoțiile, să depășească greutățile și să gestioneze conflictele.
Potrivit lui Kwon, acești artiști tind să fie mai stabili atunci când fac parte dintr-un grup, dar se confruntă cu o severă singurătate și confuzie odată ce-și încep cariera solo. Majoritatea vedetelor K-pop își lansează cariera solo după ce a trecut momentul de glorie al trupei. Dar pe scena competitivă a industriei K-pop, unde debutează anual peste 50 de grupuri noi, momentul de glorie, epoca de aur, durează doar câțiva ani sau mai puțin, și asta dacă vine vreodată.
“Cântăreții se pierd cu ușurință atunci când coboară de pe piedestalul pe care au fost puși și rămân singuri”, a spus Kwon. “Sunt singuri, nu știu să folosească timpul liber și habar nu au care le sunt obiectivele în viață și ce pași trebuie să urmeze. În această perioadă, sunt deosebit de vulnerabili la boli mintale, cum ar fi depresia, simțindu-se mai neputincioși și frustrați în fața comentariilor răuvoitoare. Acest lucru îi determină să nu-și mai poată îndura viața și să privească sinuciderea ca pe singura scăpare.”
Kwon spune că este timpul ca agențiile K-pop să acționeze pentru a preveni o altă sinucidere, subliniind că nu au suficientă grijă de sănătatea mentală a propriilor artiști. El spune că agențiile ar trebui să ofere mai multă consiliere profesională personalizată pentru fiecare artist, urmată de tratament adecvat și încurajare.
„Este extrem de dificil să treci singur peste tulburări mentale”, a spus psihologul. “Agențiile ar trebui să îi ajute pe cântăreți să primească o mână de ajutor de la experți de încredere, în loc să încerce să-și ascundă suferința. De asemenea, trebuie să ne gândim dacă sistemul lor actual de pregătire este adecvat. Cred că toate companiile ar trebui să înceapă prin a-și ajuta artiștii să-și stabilească un obiectiv de când sunt foarte tineri. Acești cântăreți aspiranți nu ar trebui să fie motivați de popularitate, faimă sau bani, ci ar fi mai bine să-și propună să se bucure de muzica și spectacolele lor la maxim.”
El a subliniat, de asemenea, necesitatea de a lua măsuri ferme împotriva persoanelor rău intenționate din mediul online, solicitând reglementări mai stricte. Și nu este singurul care solicită aceaste măsuri. Psihiatru Park Jong-suk este de asemenea de acord cu Kwon.
Comentariu rău intenționat, tulburările mentale și sinuciderea
“Comentariul de ură este un tip de agresiune pasivă care poate agrava simptomele tulburărilor mentale pentru idolii K-pop”, a declarat Park pentru The Korea Times.
“Coreea ar trebui să adopte legi care să șteargă comentariile negative și să pedepsească infractorii, chiar dacă sunt minori. Un sistem de comentarii online bazat pe numele reale este o altă opțiune.”
Pentru a face față intimidării online, cântăreții ar trebui să evite citirea comentariilor, spune Park. Dacă au apucat să citească comentarii rău intenționate ce i-au rănit, ar trebui să-și acorde ceva timp pentru a uita și a-și vindeca mândria și sentimentele rănite, împărtășindu-și necazurile cu cunoscuții sau vizitând medici psihologi care-i pot ajuta mult mai bine.
“Dar nu toate celebritățile pot urma sfaturile mele din cauza programuli aglomerat sau din alte motive”, a spus el. “Acesta este și motivul pentru care spun, că înainte de toate, trebuie să fie implementate noi reglementări, menite să protejeze aceste persoane publice. Vor fi mai multe sinucideri dacă nu se va îmbunătăți politica și percepția oamenilor.”
Park a declarat că acuma, numărul de persoane care solicită tratamentul spitalicesc pentru probleme de sănătate mintală este de aproape trei ori mai mare decât cel de acum 10 ani, dar prejudecățile și stigmatele legate de bolile mintale sunt în creștere
In cazul in care un pacient cu deficiente mintale prezinta semne de suicid, spitalizarea este singura solutie, a spus el. „Multe țări au declarat obligatoriu ca astfel de pacienți să stea zile întregi în spital, dar nu este cazul și în Coreea”.
Sună ironic, deoarece Coreea a avut cea mai mare rată de suicid în rândul țărilor din cadrul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) încă din 2003.
“Pacienții coreeni sunt reticenți să meargă la spital, considerând că o instituție psihiatrică este un loc pentru cazuri mai grave”, a spus Park. “Mulți dintre ei cred că pot depăși singuri bolile psihice și că tratamentul sau consilierea nu va funcționa. Sunt cazuri în care se opun chiar construcției unui spital psihiatric în regiunea lor, considerând-o o clădire ‘nedorită”.
Park a avertizat și despre „Efectul Werther”. Este numit dupa protagonistului romanului lui Johann Wolfgang von Goethe „Întristările tânărului Werther”, care s-a sinucis. Efectul se referă la sinucideri la indigo după sinucideri larg mediatizate ale unor celebrități cunoscute. Conform datelor din 2013, Asociația Coreea pentru Prevenirea Suicidului, dacă o celebritate moare prin sinucidere, aproximativ 600 de persoane o imită.
Park a încheiat interviul spunând că jelirea morții lui Goo și Sulli nu e de ajuns.
„Toți ar trebui să luăm măsuri pentru a preveni reapariția tragediei”, a spus el.
Sursă: The Korea Times
Comments
Loading…